Ředitelství silnic Zlínského kraje


Část výtluků se letos opravuje novou technologií

Zlínský kraj 17. 2. 2011 - Novou technologii opravy výtluků zkouší letos v zimě na svých silnicích II. a III. třídy Ředitelství silnic Zlínského kraje. Zařízení Silkot umožňuje opravy poškozených vozovek trvanlivějším způsobem i při teplotách až do minus pěti stupňů Celsia.

Opravy výtluků novou technologií se strojem Silkot. / Foto: ŘSZK Silničáři dosud opravovali výtluky na vozovkách trvanlivým způsobem vždy až v jarním období. Z vozovek se nejprve odstranily zbytky posypových materiálů, potom se poškozená místa odfrézovala, vyplnila horkou obalovanou směsí a zhutnila silničními válci. Tyto práce se mohly provádět až za teplého počasí a v době, kdy koncem března či v dubnu zahájily provoz obalovny živičných směsí. Některé výtluky se opravovaly tzv. tryskovou metodou.

Opravy výtluků novou technologií se strojem Silkot. / Foto: ŘSZK Jinak se v nejnutnějších případech během zimy používá na opravy výtluků studená obalovaná směs, která se hutní vibračními deskami. Tento materiál se zpravidla dobře nespojí s původní vozovkou a trvanlivost takových výsprav nebývá dlouhá. Zastudena opravené výtluky v zimě se zpravidla musejí v letním období znovu opravovat horkou živičnou směsí.

Nová technologie se zařízením Silkot 70-80 představuje určitý kompromis, kdy se i v zimě opravují výtluky horkou metodou. Tento stroj má sklopné čelo o rozměru 2 × 2 metry s plynovými hořáky. Dochází k zahřátí materiálu vozovky, otvor se zaplní vrstvou recyklátu předehřátého v zásobníku stroje na teplotu 160 °C, tento materiál se zaválcuje silničním válcem. Vlivem tepla by mělo dojít k lepšímu propojení recyklátu s původním rozehřátým materiálem vozovky. Takto opravené místo by mělo vydržet podstatně déle než výtluky opravované studenou směsí.

Opravy výtluků novou technologií se strojem Silkot. / Foto: ŘSZK Výhodou nové technologie je využití odpadu z frézování asfaltových vozovek – recyklátů. Stroj obsluhují pouze dva zaškolení pracovníci. Cena se pohybuje kolem 450 korun (bez DPH) za metr čtvereční opravené vozovky. V našem kraji nabízejí opravy výtluků touto technologií dvě firmy: NVB LINE, s. r. o., Otrokovice a H & B, s. r. o., Uherské Hradiště.

„Zkoušíme tuto metodu na několika místech v našem kraji letos poprvé. Budeme takto opravená místa sledovat, abychom si ověřili, jaká je skutečná životnost těchto oprav,“ řekl ředitel ŘSZK Ing. Bronislav Malý. Tato technologie byla použita pro opravy výtluků ve Zlíně v Březnické ulici, na silnici II/497 v Březnici, na silnici III/49016 poblíž Baťovy vily ve Zlíně a rovněž na silnici II/487 z Ústí u Vsetína do Velkých Karlovic. „Tuto zimu chceme na opravy se strojem Silkot vynaložit asi 300 tisíc korun,“ dodal provozně-technický náměstek ředitele ŘSZK Ing. Radek Berecka. Za veškeré letní vysprávky vozovek zaplatí ŘSZK v tomto roce přibližně 50 milionů korun.

Opravy výtluků novou technologií se strojem Silkot. / Foto: ŘSZK Během letošní zimy se několik motoristů zajímalo o možnost získat náhradu škody za poškození vozidla při najetí do neoznačeného hlubokého výtluku. „Většina žádostí o odškodnění má bohužel vážné nedostatky. Chybí například přesná lokalizace místa, chybějí protokoly Policie ČR. Kompletní žádosti se předávají k rozhodnutí, pokud jde o krajské silnice, orgánům Zlínského kraje. Ale například v roce 2010 kraj neuznal náhradu ani jedné takové škody,“ dodal Radek Berecka.


Předchozí tiskové zprávy na téma zimní údržby

7. 1. 2011 - Zima ukrajuje z rozpočtu ŘSZK miliony
15. 12. 2010 - Kolik stál začátek zimy
5. 11. 2010 - Kde jsou značky Zimní výbava nebo Sněhové řetězy
1. 11. 2010 - Začalo období nepřetržité zimní pohotovosti
21. 10. 2010 - Co se sněhem v čase před obdobím zimní údržby?
14. 10. 2010 - Kraj schválil úseky silnic bez zimní údržby

Počet přístupů

Návrat na úvodní stránku ŘSZK