Ředitelství silnic Zlínského kraje


Nastal čas obnovy vodorovného dopravního značení

Zlínský kraj 29. 4. 2010 - Na mnoha místech Zlínského kraje musí řidiči dávat v těchto dnech větší pozor, protože se rozběhly práce na obnově vodorovného dopravního značení. Pracovníci společnosti Osfer Morava z Uherského Hradiště, ale i pracovníci některých správ a údržeb silnic obnoví v tomto roce na krajských silnicích vodorovné dopravní značení v hodnotě přes čtyři miliony korun.

Vodorovné dopravní značení se na vozovky aplikuje za suchého a teplého počasí. Pokud přijde dešťová přeháňka, práce se musí přerušit. Vodorovné dopravní značení se nanáší za provozu, například jen při uzavření jednoho jízdního pruhu. Na čerstvě nanesené liniové značení (vodicí a dělicí čáry) upozorňují motoristy jen dopravní kužely. Přitom k dokonalému zaschnutí je zapotřebí minimálně půl hodiny času. „Velmi prosíme řidiče, aby na nově nanesené vodorovné dopravní značení před jeho zaschnutím v žádném případě nenajížděli a chodci nevstupovali, protože by tak znehodnotili odvedenou práci, která vůbec není levná,“ řekl provozně-technický náměstek ředitele Ředitelství silnic Zlínského kraje Ing. Radek Berecka.

Kromě správ a údržeb silnic Kroměřížska, Valašska a Slovácka zajišťuje vodorovné dopravní značení v kraji pro ŘSZK společnost Osfer Morava z Uherského Hradiště. Ta zvítězila ve veřejné obchodní soutěži a je zhotovitelem vodorovného značení pro roky 2010 – 2013. „Už z minulosti máme s touto firmou dobré zkušenosti,“ poznamenal Berecka.

Běžné vodorovné dopravní značení se provádí nástřikem jednosložkovou bílou barvou pod tlakem. Do čerstvě nastříkaného podkladu se sype tzv. balotina, to je prášek z drceného skla. Ten se spojí s tuhnoucí barvou a vytváří v dopravním značení reflexní efekt. Vodorovné značení vytvořené stříkáním se obnovuje zpravidla po dvou až třech letech, ale na silně zatížených místech a na přechodech pro chodce je někdy obnova nutná i každoročně. Pro vodorovné dopravní značení se používají také dražší metody, než je stříkání. Osvědčilo se nanášení různých druhů plastů, zpravidla v horkém stavu. Značení z plastů je trvanlivější, má na vozovkách životnost minimálně pět let.

Metodou nanášení plastu se bude letos realizovat dopravní značení například na silnici II/495 z Uherského Ostrohu na hranici kraje, v úseku Záhorovice – Bojkovice a v Pitíně, dále na silnici II/498 v Dolním Němčí, na silnici II/367 Kvasice – Tlumačov, na silnici II/438 mezi Bystřicí pod Hostýnem a Jankovicemi.

Počet přístupů

Návrat na úvodní stránku ŘSZK