Ředitelství silnic Zlínského kraje
Zlínský kraj 9. 7. 2010 - Přes 14 milionů korun vynaloží Ředitelství silnic Zlínského kraje v letním období na tzv. souvislou údržbu silnic II. a III. třídy. Metodou udržovacích nátěrů nebo metodou položení mikrokoberců se zlepší technický stav 11 úseků krajských silnic o celkové délce 13,7 kilometru.
Technologie souvislé údržby představují levnější variantu zlepšování technického stavu silnic, než
je odfrézování starého povrchu a položení nového koberce ze živičné směsi. V případě souvislé
údržby se povrch vozovek uzavře položením souvislé vrstvy materiálu do tloušťky dva centimetry,
takže silnice může lépe odolávat povětrnostním vlivům a zejména zimním mrazovým cyklům. Práce
jsou hrazeny z provozních prostředků ŘSZK určených pro opravy a údržbu silnic a jejich příslušenství.
Při použití technologie tzv. udržovacího nátěru (NUE) se na suchou vozovku nastříká asfaltová emulze a do ní se vsype a zaválcuje kamenivo o velikosti od 2 do 8 milimetrů. Na vozovce tak zůstává vrstva kameniva, která se dále dohutňuje tlakem pneumatik vozidel při běžném provozu a vytváří během tří dnů na povrchu komunikace potřebnou kompaktní vrstvu. Tento postup se při realizaci dvouvrstvého NUE opakuje a pokládá se stejným postupem druhá vrstva. Po vozovce ošetřené technologií NUE mohou automobily okamžitě jezdit. Motoristé zde však musí na několik dnů snížit rychlost na 30 kilometrů v hodině. Na to je upozorní dopravní značení. Pokud někdo tuto rychlost překročí, vzniká poměrně velké riziko odlétávání kaménků a rozbití oken jiných vozidel.
Technologie položení mikrokoberce za studena (MK) spočívá v tom, že speciální souprava nanáší na suchý povrch komunikace směs modifikované asfaltové emulze s drobným kamenivem. Ocelový rám tuto vrstvu stírá do roviny. Zatvrdnutí vyžaduje třicet až šedesát minut času, kdy na tento povrch nesmějí najíždět žádná vozidla. Silniční provoz bývá při těchto pracích usměrněn světelnou signalizací do jednoho jízdního pruhu. Vzhledem ke krátkodobosti takového omezení dopravy ŘSZK termíny těchto uzavírek ve svém přehledu na internetu nezveřejňuje. Tato technologie se používá na více zatížených vozovkách a v průtazích obcemi.
Zhotovitelem udržovacích nátěrů je společnost Viaservis Nový Jičín, pokládku mikrokoberců zajišťuje firma Bohemia Bitunova Jihlava.
Termín dokončení prací na souvislé údržbě silnic je stanoven na 31. srpna 2010.
Silnice | Úsek | Délka [m] | Technologie |
---|---|---|---|
III/4261 | Újezdec - Hostějov | 1 000 | NUE |
III/4874 | Huslenky - Zděchov | 1 540 | NUE |
III/05734 | Semetín | 1 500 | NUE |
III/43916 | Poličná - Lhota u Choryně | 2 689 | NUE |
II/481 | Hutisko-Solanec | 680 | NUE |
III/43730, III/43732 | Slavkov pod Hostýnem | 1 014 | NUE |
III/04812 | Perná - Lešná | 2 451 | NUE |
III/4882 | Vizovice - Chrastěšov | 2 211 | NUE |
III/42824 | Staré Město | 356 | MK |
III/49519 | Šanov | 1 360 | MK |
II/490 | Kudlov - Pindula | 2 344 | MK |