Ředitelství silnic Zlínského kraje


Zima ukrajuje z rozpočtu ŘSZK miliony

Zlínský kraj 7. 1. 2011 - S velkou rozhodností ukrajuje letošní zima peníze vyčleněné na zimní údržbu silnic. Celkové náklady na zimní údržbu silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji se za první část zimy do konce prosince 2011 vyšplhaly na 43,9 milionu korun. Ředitelství silnic Zlínského kraje musí využívat na financování zimní údržby už i další prostředky mimo původní rozpočet.

Zimní údržba silnic. / Foto: SÚS Zlínska „Očekávali jsme rozhodně nižší náklady. Jsme nuceni zapojit do financování zimní údržby i prostředky, které původně k tomuto účelu nebyly určeny. Rozpustili jsme v zimní údržbě i svůj rezervní fond,“ uvedl ředitel ŘSZK Ing. Bronislav Malý.

Kromě několika málo dnů vyjížděli v prosinci silničáři zmírňovat následky povětrnostních vlivů téměř každodenně, často s nasazením plné kapacity mechanismů a pracovníků. Vysoká byla i spotřeba posypových materiálů.

Na zimní údržbu v celém roce 2010 mělo ŘSZK plánováno 112,5 milionu korun. V období od ledna do března 2010 se vyčerpalo asi 86 milionů korun. Skutečné náklady v období od října do prosince činí téměř 44 milionů. Celkové roční skutečné náklady na zimní údržbu jsou tedy asi o 18 milionů korun vyšší, než bylo plánováno v rozpočtu. Pro dofinancování bylo proto nutno využít vedle příspěvku zřizovatele téměř celý rezervní fond ŘSZK, vlastní výnosy organizace za rok 2010 a také část prostředků původně určených na projektové dokumentace.

Pro srovnání: zatímco zimní údržba krajských silnic v období od října do prosince 2010 stála 43,9 milionu korun, před rokem to bylo ve stejném období jen 25,7 milionu korun, v roce 2008 dosáhly náklady 25,6 milionu korun.

Intenzivní sněhové srážky, rozmrzání a zamrzání povrchu vozovek a působení soli jsou příčinou vzniku výtluků. Pokud teplota vzduchu stoupne nad bod mrazu, silničáři se podle možností už nyní snaží největší nebo zejména nahodile se vyskytující výtluky opravovat studenou obalovanou směsí nebo poškozená místa alespoň označovat přechodným dopravním značením. Tyto zimní opravy však zpravidla nemají dlouhou životnost. Opravy výtluků s dlouhodobou životností budou moci silničáři zahájit až v jarním období.


Předchozí tiskové zprávy na téma zimní údržby

15. 12. 2010 - Kolik stál začátek zimy
5. 11. 2010 - Kde jsou značky Zimní výbava nebo Sněhové řetězy
1. 11. 2010 - Začalo období nepřetržité zimní pohotovosti
21. 10. 2010 - Co se sněhem v čase před obdobím zimní údržby?
14. 10. 2010 - Kraj schválil úseky silnic bez zimní údržby

Počet přístupů

Návrat na úvodní stránku ŘSZK