Na silnici Hlinsko – Dobrotice se uplatnila neobvyklá technologie

Jankovice - Při opravě silnice v úseku Hlinsko p. H. - Jankovice - Dobrotice se uplatnila málo obvyklá technologie Remix plus. Speciální silniční stroj, tzv. remixér, kterého v Česku fungují jen dva kusy, při jednom průjezdu rozehřívá vozovku, předehřátý materiál recyklované vrstvy rozpojí a promíchá s přidávanými materiály, výslednou recyklovanou směs rozprostře a předhutní. V jednom pracovním kroku do ní zároveň za horka „vtlačí" směs nové obrusné vrstvy vozovky.

„Pro opravu této silnice projektant navrhl technologii, kterou jsme v našem kraji na silnicích II. a III. třídy naposledy použili před 10 lety. Jde o recyklaci krytových vrstev silnice za horka technologií Remix plus. Výhodou této technologie je využití původního materiálu asfaltového krytu vozovky, který se v míchačce speciálního silničního stroje, tzv. remixéru, obohatí o materiály potřebné ke zlepšení mechanicko-fyzikálních vlastností recyklované směsi a tuto směs zpětně položí. Na tuto recyklovanou ložnou vrstvu se stejným strojem, v jednom pracovním kroku položí ještě třícentimetrová obrusná vrstva nového krytu vozovky. Položené asfaltové souvrství za strojem zhutní silniční válce. Při použití této technologie vtlačování se po zhutnění asfaltové souvrství za horka dobře spojí," popsal technologii ředitel ŘSZK Ing. Bronislav Malý.

Silniční fréza z rekonstruované vozovky v jednom jízdním pruhu odfrézovala materiál původního asfaltového krytu na hloubku 3 - 4 centimetry. Na odfrézovanou plochu se rozprostřelo kamenivo, které slouží k zesílení kostry recyklované vrstvy. Po takto předpřipravené vozovce postupně přejížděly tři předehřívače s plošnými propanbutanovými hořáky obrácenými k vozovce. Rozprostřené kamenivo se společně s recyklovanou vrstvou předehřívalo na teplotu 130 - 155 °C. Jako čtvrtý stroj této sestavy projížděl vlastní remixér. Rozpojil předehřátou vrstvu do hloubky pěti centimetrů, rozpojenou směs promíchal s přidávanými materiály a zpětně položil první rozprostírací lištou. Nákladní automobily přivážely k remixéru také zcela nově namíchanou směs z obalovny v Lipníku nad Bečvou pro novou obrusnou vrstvu. Asfaltová směs nové obrusné vrstvy, byla druhou rozprostírací lištou položena systémem „horké na horké" (vtlačovaná vrstva). Práci na finální vozovce dokončovaly za remixérem potřebným zhutněním asfaltového souvrství silniční válce. Vše probíhalo za částečné uzavírky, kdy vozidla projížděla střídavě druhým jízdním pruhem vozovky, řízena světelnou signalizací.

„Sestava strojů pro technologii Remix za horka je schopna obnovit průměrně jeden délkový kilometr jízdního pruhu vozovky za den. Ročně takto realizujeme asi půl milionu metrů čtverečních nového povrchu vozovek," uvedl Karel Karčmář z firmy Frekomos, s. r. o., Valašské Meziříčí, která je zhotovitelem stavby. Pro dva jízdní pruhy tříkilometrového úseku silnice II/438 mezi Hlinskem a Dobroticemi, potřebovala firma asi šest dnů pracovního nasazení strojní sestavy.

Opravovaný úsek vozovky musí být dostatečně dlouhý, aby se vyplatilo přivézt na místo a použít remixér. Váží totiž kolem 50 tun, předehřívače mají hmotnost každý přibližně 20 tun. Tyto strojní sestavy pro technologii Remix jsou jen dvě v celé České republice.

Vydáno ve spolupráci s KÚ ZK

tz1843c
tz1843b
tz1843d
tz1843e
tz1843f
tz1843g

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.