Uplynulá zima byla drsná. Krajské silničáře přišla na 132 milionů

Zlínský kraj - Letos až na začátku května může Ředitelství silnic Zlínského kraje sečíst všechny faktury za zimní údržbu silnic uplynulé sezony 2020/2021. V důsledku dlouhotrvající chladné zimy se pluhovalo a posypávalo ještě i v dubnu. Konečná bilance zimy není radostná: za zmírňování následků povětrnostních vlivů se na krajských silnicích utratilo 132 milionů korun, což je výrazně více, než jaký byl průměr minulých pěti i deseti let.

Zákonem stanovené období zimní údržby silnic s pevnými časovými limity pro zmírňování následků povětrnostních vlivů končí již 31. března. V roce 2021 však silničáři museli výjimečně vyjíždět do terénu se sypači ještě i po řadu dní v dubnu. Proto je také možno udělat závěrečnou bilanci výkonů a nákladů zimní údržby až na začátku května.

„Zatímco o loňské zimě jsme hovořili jako o třetí nejmírnější za posledních 19 let, letošní zima se řadí mezi ty nejsilnější. Z hlediska výkonů a nákladů zimní údržby krajských silnic překonala výrazným způsobem nejen hodnoty loňské sezony, ale i pětiletý a desetiletý průměr minulých sezon," konstatoval ředitel ŘSZK Bronislav Malý a dodal: „Přesto - byť se zvýšenými náklady - se nám dařilo udržovat silniční síť po celou zimu ve sjízdném stavu. Během zimy nevznikly žádné kalamitní situace ani vážné dopravní komplikace."

Tabulka:

Srovnání nákladů a výkonů zimní údržby krajských silnic před rokem a letos a průměrné hodnoty z předchozích pěti a deseti let

Období

Náklady

Pluhování

Posyp

Spotřeba sůl

Spotřeba inert

 

tis. Kč

km

km

t

t

Zima 2019/2020

63 872

35 679

94 567

3 628

10 178

Zima 2020/2021

132 269

169 954

236 834

10 947

21 464

Průměr 2015/16 – 2019/20

83 790

107 205

154 872

6 524

13 962

Průměr 2010/11 – 2019/20

89 623

154 565

167 208

6 027

17 194


Pokud jde o uplynulou zimní sezonu, největší výkony zimní údržby silnic byly na krajských silnicích zaznamenány v lednu a v únoru. Podle rozdělení kraje na čtyři okresy měl největší potřebu zimních zásahů silničářů okres Vsetín, nejméně se pluhovalo a posypávalo na Kroměřížsku.

„Drsnější uplynulá zima se bohužel projevila i na větším množství výtluků na vozovkách, takže nyní máme více práce s lokálními vysprávkami," poznamenal provozně-technický náměstek ŘSZK Radek Berecka.

Porovnání nákladů za posledních 20 zimních období zachycuje graf na webu www.rszk.cz. Ukazuje například, že nejnáročnější bylo zimní období 2012/2013, nejmírnější zimou pak byla ta následující v roce 2013/2014. Finanční srovnání zimní údržby silnic je však zkresleno inflací a postupným růstem jednotkových cen za výkony zimní údržby

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.