ŘSZK - Ředitelství silnic Zlínského kraje





Co se sněhem v čase před obdobím zimní údržby?

21.10.2010 18:31

Zlínský kraj - Meteorologové už v těchto dnech předpovídají ve vyšších polohách možnost sněhových přeháněk. Jak je zajištěn úklid sněhu v říjnu, když ještě nenastalo zákonné období zimní údržby silnic s nepřetržitou pohotovostí silničářů (od 1. listopadu do 31. března)?

"Je pravda, že občas přijde sníh už v říjnu. Velmi názorně nás o tom přesvědčil loňský rok. Ale i v tomto období, i když ještě nepřetržitá služba dispečinků a pracovníků zimní údržby nenastala, je již u podniků Správa a údržba silnic připraveno několik mechanismů pro zimní zásah na vozovkách. V praxi může zajistit úklid sněhu v říjnu i takzvaná letní pohotovost, kterou silničáři drží a v rámci které je i o víkendech a v nočních hodinách stále nejméně jeden pracovník v každém okrese k dispozici na telefonu," uvedl provozně-technický náměstek ředitele Ředitelství silnic Zlínského kraje Ing. Radek Berecka.

Technici správ a údržeb silnic už sledují v tomto období na počítačích speciální silničářskou předpověď počasí v systému Metis. Pokud by akutně hrozil například noční spad většího množství sněhu, potřebná technika - i když zatím v menším počtu než uprostřed zimy - bude připravena pro případný výjezd do terénu.

"Teď v říjnu, tedy mimo zákonem stanovené období zimní údržby, pro případné zmírňování následků spadu sněhu či náledí neplatí pro silničáře žádné časové lhůty. Podstatnou roli však hraje skutečnost, že vozovky jsou ještě prohřáté. I když v říjnu nějaký sníh spadne, zpravidla nenamrzá a na dosud teplých vozovkách zpravidla sám roztaje," vysvětlil Radek Berecka.

Silničáři používají pro zimní údržbu nákladní automobily, které mají po určité přestavbě využití i v létě. Většina těchto vozidel se ještě v současném období využívá pro "běžné" práce na silnicích. Bylo by značně nehospodárné mít už na začátku října na všech nákladních automobilech namontované sněhové radlice a zablokovat tak všechny ostatní potřebné práce.

Připomeňme si situaci z loňského roku:

Uprostřed října začal padat mokrý sníh do korun ještě zelených stromů a způsoboval jejich lámání. První sypače vyjely na Vsetínsku už v úterý 13. října a pak především v noci na 14. října 2009. Mezi 2. a 3. hodinou ranní 14. října už zasahovalo na silnicích Vsetínska na sedm sypačů a tři traktory s radlicemi. V dopoledních hodinách 14. října vyjela také vozidla na Kroměřížsku a Zlínsku, aby ošetřila vozovky ve vyšších polohách svých obvodů - například úseky Tesák, Troják, Zádveřice - Horní Lhota, Petrůvka - Luhačovice. V hornatých částech okresu Vsetín byla situace nejnáročnější. Mokrý sníh tam padal po celý den. Teplota vzduchu místy klesala až pod bod mrazu, takže povrch silnic se rychle ochladil a sníh už zůstával ležet na vozovkách. Nejhorší situace byla na silnici I/35 v úseku z Horní Bečvy na hřeben Beskyd ke slovenské hranici. Na silnici zůstalo stát několik kamionů. Během dne nastalo i několik případů, že se kamion ve smyku vzpříčil a na čas zablokoval celou silnici a bránil i průjezdu sypačů. Sníh zůstával ležet na silnicích především ve vyšších polohách - v oblasti Pusteven, Soláně, Velkých Karlovic, Dušné u Vsetína. Silničáři odstraňovali sníh pluhováním, místy byl potřebný i posyp. Zejména v důsledku lámání větví stromů musel být postupně zásadně omezen nebo zcela zastaven provoz na desítce úseků silnic II. a III. třídy. Docházelo k silným poryvům větru, které společně s velkou vrstvou těžkého sněhu vyvracely stromy a lámaly větve podél komunikací. Silničáři v terénu úzce spolupracovali s jednotkami Hasičského záchranného sboru.


Předchozí tiskové zprávy na téma zimní údržby

14. 10. 2010 - Kraj schválil úseky silnic bez zimní údržby

 


Počet přístupů: 3673, Tisk stránky



Sjízdnost

Uzavírky, objížďky

IROP (2014-2020)

ROP (2007-2013)

Stavby SROP

Evropský fond solidarity

Logo SFDI



Aktuality na Váš e-mail

Pro odběr aktuálních informací, prosíme, vložte svůj email.

 


Návštěvnost stránek

TOPlist

 


ŘSZK - Ředitelství silnic Zlínského kraje | 2011 | Vypnout grafiku | Mapa webu | Code by PCHweb.cz | RSS