Pohyby terénu už silnici u Velké Lhoty neohrožují
Velká Lhota - Nově vybudovaná železobetonová pilotová stěna zajistí krajskou silnici v blízkosti Velké Lhoty v okrese Vsetín proti pohybu svažitého terénu. Dílo v hodnotě osmi milionů korun slouží od listopadu motoristům.
Stavba Ředitelství silnic Zlínského kraje zajišťuje stabilitu tělesa silnice III/05722 v úseku mezi Velkou Lhotou a Malou Bystřicí. Jde o úsek, kde docházelo k rozsáhlým deformacím a svahové nestabilitě silničního tělesa vlivem svážného území. Předmětem díla byla stavební úprava silnice v celkové délce 122 metrů a zajištění stability pomocí monolitické železobetonové pilotové stěny délky 40 metrů.
Stavební úprava silnice spočívala ve výměně konstrukčních vrstev vozovky a asfaltového krytu nebo v recyklaci původního povrchu. Odvodnění vozovky je řešeno podélným a příčným sklonem do terénu, případně podél římsy opěrné zdi a přes skluz z kamenné dlažby do vsakovací plochy.
Stabilizace silničního tělesa je zajištěna monolitickou železobetonovou pilotovou stěnou. Spodní část tvoří monolitické železobetonové vrtané piloty, horní část stěny je tvořena ztužujícím monolitickým železobetonovým trámem. Horní hrana trámu je kryta železobetonovou římsou. Na římse bylo osazeno zábradelní svodidlo. Za rubem zdi byla provedena drenáž s vyústěním do terénu. Viditelné plochy jsou zhotoveny z pohledového betonu.
Součástí stavby byla kompletní přestavba původního propustku pod silnicí z důvodu jeho špatného technického stavu. Nový propustek byl zhotoven z plastových trub o průměru 1 000 milimetrů, délka je 13,80 metru. V rámci stavby byla dále řešena stavební úprava sjezdů k sousedním nemovitostem a připojení lesních cest.
Zhotovitelem stavby byla firma SWIETELSKY stavební s. r. o., závod Dopravní stavby Morava. Konečná cena za tuto zakázku činí 8,0 milionu korun (včetně DPH). Stavba byla financována z prostředků ŘSZK. Stavební práce s úplnou uzavírkou zde začaly v polovině července 2025.