Z Rožnovska na Karlovicko přes Soláň po nové silnici a bez omezení

Vsetínsko - Velkou silniční stavbu za 208 milionů korun, spolufinancovanou z prostředků EU, dokončilo v listopadu Ředitelství silnic Zlínského kraje na Vsetínsku. Po roce a půl intenzivních prací byla rekonstruována horská silnice včetně tří mostů z Prostřední Bečvy do Velkých Karlovic přes lokalitu Soláň.
Předmětem díla byla stavební úprava silnice II/481 v celkové délce 9,875 kilometru. Rekonstrukce byla rozdělena do dvou samostatných úseků v souvislosti s použitou technologií.
První část se nacházela v katastrálním území Prostřední Bečvy a byla dlouhá 292 metrů. Byl zde obnoven kryt vozovky v původních šířkových parametrech bez navýšení nivelety. Odvodnění je zajištěno spádováním vozovky a odvedením vod do okolního terénu. Součástí stavby byla rekonstrukce mostu ev. č. 481-001, spočívající v obnově mostního svršku včetně izolace. Byly vybudovány nové závěrné zídky, nová čela nosné konstrukce, horní část křídel a nové římsy. Na nosné konstrukci byla provedena železobetonová spádová vrstva ve střechovitém sklonu. Původní betonové plochy byly sanovány. Došlo k lokálnímu předláždění prostoru pod mostem.
Druhá část rekonstruované silnice II/481 leží v intravilánu obce Hutisko-Solanec a částečně v extravilánu obcí Hutisko-Solanec, Karolinka a Velké Karlovice. Tento úsek je dlouhý 9 583 metrů. Silnice zde byla rekonstruována technologií recyklace za studena a následnou pokládkou ložné a obrusné asfaltobetonové vrstvy. Odvodnění celého úseku je zajištěno spádováním vozovky a odvedením vod do okolního terénu nebo do obnovených příkopů. Součástí této části stavby byla rovněž rekonstrukce mostů ev. č. 481-004 a 481-005, spočívající v obnově mostních svršků včetně izolace, nových říms a vybavení mostů. Koryto vodního toku pod mosty bylo opevněno dlažbou z lomového kamene do betonu, svahy zemního tělesa byly zpevněny kamennou rovnaninou.
Dále bylo stavebně upraveno připojení místních a účelových komunikací a sjezdů k nemovitostem, vybudovalo se nástupiště autobusových zastávek a pět nových propustků v místě původních, další propustky byly rekonstruovány. Obnovily se nezpevněné krajnice a instalovalo zabezpečovací zařízení. Součástí stavby byla také obnova dopravního značení.
Zhotovitelem stavby byla firma PORR, a. s., Praha. Konečná cena za tuto zakázku činí 208,380 milionu korun (včetně DPH). Stavba byla spolufinancována z prostředků EU v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Stavební práce byly zahájeny v červnu 2024 a probíhaly za částečných i úplných uzavírek jednotlivých úseků silnice.
„Šlo o velkou investiční stavbu, do které jsme se mohli pustit díky příslibu dotačních prostředků z Evropské unie. Dotace pokrývá 65 procent nákladů celého díla. Obnova této silnice v náročném horském terénu přes Soláň bude dlouhodobým přínosem pro dopravní dostupnost turisticky atraktivních oblastí Rožnovska a Karlovicka, pohoří Javorníků, Vsetínských vrchů a Beskyd a jejich vzájemné propojení,“ doplnil ředitel ŘSZK Bronislav Malý.