Krajské silnice si udržely známku 3,24
Zlínský kraj - Se stejným výsledkem jako v loňském roce skončilo nové hodnocení stavu silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji. Odborná firma hodnotí stav silnic jednou za rok. Podařilo se udržet známku 3,24, které bylo vloni dosaženo na krajských silnicích jako nejlepší za posledních patnáct let.
Průměrná „známka“ hodnocení stavu povrchu vozovek silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji na pětibodové stupnici dosahuje v letošním roce hodnoty 3,24. Jde o stejný výsledek jako před rokem. Tento stav krajských silnic je podle hodnocení specializované firmy nejlepší z celého období posledních šestnácti let, kdy jsou aplikována stejná kritéria příslušného technického předpisu.
„Stav povrchu vozovek závisí na množství prostředků, které v konkrétním roce vložíme do rekonstrukcí silnic a plošných obnov povrchů. Letos jsme docela velký podíl dali do mostního programu. Investovali jsme do přestaveb 8 objektů, včetně velkého mostu přes řeku Moravu v Napajedlech. Proto v souvislých opravách vozovek letos evidujeme zatím jen 74 kilometrů, to je o 30 kilometrů méně než v roce 2024. Pokud se má známka kvality silnic zlepšovat, musíme každoročně celoplošně provést okolo 100 kilometrů nových vozovek,“ uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
Ve správě ŘSZK je ve Zlínském kraji 1 770 kilometrů silnic II. a III. třídy a 725 mostů v celkové účetní hodnotě přes 13 miliard korun.
ŘSZK si objednává hodnocení stavu povrchu vozovek II. a III. třídy (tedy silnic ve vlastnictví Zlínského kraje) u nezávislé externí firmy PavEx® Consulting Brno každoročně k datu 30. září. Stav povrchu vozovek se hodnotí podle kritérií daných technickým předpisem TP 87. Vozovky jsou podle svého rozsahu porušení zařazovány do pěti kategorií: 1 - výborný stav, 2 - dobrý stav, 3 - vyhovující stav, 4 - nevyhovující stav, 5 - havarijní stav.
Výsledná „známka“ hodnocení stavu povrchu vozovek byla nejhorší v letech 2013 a 2014 (3,61). Od té doby se s drobnými meziročními výkyvy mírně zlepšovala až k současnému stavu. „Celkově lze hodnotit vývoj stavu silnic v majetku Zlínského kraje z historického pohledu jako stabilní,“ uvedl v závěrečné zprávě z letošního hodnocení ředitel firmy PavEx® Consulting Luděk Mališ.
Některé další podrobnosti, tabulky a grafy z posledního hodnocení stavu povrchu vozovek i z předchozích let jsou dostupné na internetových stránkách ŘSZK.